Vilken typ av content ger bäst resultat för ditt företag?

Inbound Marketing och Content Marketing är begrepp som de flesta marknadsförare har hört talas om vid det här laget. Inbound marketing, är både ett synsätt och en metodik, som om det görs rätt är oerhört effektivt och sparar både tid och pengar åt företaget och säljarna. Bränslet i Inbound Marketing är content, det vill säga innehåll i olika format och utformning. Ofta kommer frågan upp vilken typ av content som ger bäst resultat.

Det är inte ovanligt att företagare slänger sig ut och på måfå börjar producera och publicera olika former av content för att synas. Men det är här du måste hejda dig, om du vill nå önskat resultat. Inbound Marketing och Content Marketing är så mycket mer än att börja producera content och att dela på de sociala medierna.

– Du måste först skapa en strategi för att kunna ta fram rätt content. Den ska rikta sig till din fördefinierade målgrupp (target group persona) och var de befinner sig i köpcykeln. Ditt content blir då en del i marknadsstrategin och chansen att det ska ge önskat resultat ökar!

En strategi tar lite tid och energi att skapa, men den sparar dig så mycket tid och energi i längden. När du väl har din strategi klar för dig är det dags att bestämma vilken typ av content du ska ta fram, som ger bäst resultat för just ditt företag. Det är då frågan angående vilken typ av content du ska använda dig av för att skapa resultat, brukar dyka upp.

Vilket content-format ska du använda dig av för att bygga ditt varumärke, öka antalet leads och konvertera dem till kunder?

best content for your organization

Enligt en studie från Content Marketing Institute, där de har frågat ett antal företag om vilken typ av content som presterar bäst för deras företag, när det gäller att bygga sitt varumärke, skapa fler och säkra leads, att vårda och underhålla sina leads, samt att konvertera dem till kunder, är topp-tre resultaten enligt bilden ovan.

Top tre-lista på content som ger bäst resultat:

1. Bloggposter och korta artiklar ligger fortfarande på plats nummer ett när det gäller att bygga varumärke. Företagsbloggandet är också viktigt för att vårda och underhålla leads och skapa förtroende.

För att lyckas med bloggandet bör du ha en nisch för ditt innehåll samt en redaktionell kalender (editorial calender) med datum när blogginläggen ska publiceras. Ämnesinnehåll och uppföljd statistik bör också vara med för att du ska veta vilka inlägg som presterar bäst.

– Kom ihåg att det du skriver om ska ge något, vara av värde för din målgrupp!

2. Personliga event och online-webinar med kurser och utbildningar har visat sig ge bäst resultat när det gäller att skapa och säkra nya leads. Genom att utbilda dina prospects och leads skapar du också förtroende, vilket leder till att de handlar av dig den dag de har bestämt sig för att köpa en produkt eller anlita en tjänst.

3. E-mail nyhetsbrev ligger på plats ett när det gäller att underhålla och skapa en relation till dina befintliga leads. De senaste åren har diskussioner florerat om man ska använda sig av e-mail och e-nyhetsbrev eller inte. Risken är att du spammar dina mottagare, samt att mailen inte öppnas i inboxen. Så är inte fallet visar det sig.

Enligt studien från Content Marketing Institute har marknadsförare bedömt att e-nyhetsbrev är det bästa sättet att underhålla sina befintliga leads och kunder. Det kommer före bloggposter, personliga event och case-studies. En förklaring kan vara att sociala medier och mobilanvändandet har gjort att användningen av hemsidor har minskat. Genom att använda e-mail kan du rikta läsarna tillbaka till din hemsida för att där läsa mer. Du kan också vara mer personlig i ett nyhetsbrev via email, än vad du är till exempel i ett inlägg på sociala medier.

-Kom ihåg, innehållet ska vara av värde för din mottagare och tänk på GDPR-reglerna!

Det finns olika sätt att samla email kontakter. Ett sätt är att lägga in ett pop-up anmälningsformulär på din hemsida.

Sammanfattningsvis bör du satsa på följande typer av content

För att lyckas med din Content Marketing bör du alltså använda dig av en blogg för att bygga ditt varumärke. Du bör ha personliga event som utbildningar, kurser och webinar för skapa fler leads, samt för att convertera dem till kunder. Du bör även använda dig av e-mail nyhetsbrev för att skapa en mer personlig dialog och utbilda, samt informera dina leads.

Kom ihåg, att för att få en långsiktighet och nå dina mål är det viktigt att du använder dig av en content-strategi och en content-kalender.

Andra har även läst:

Glöm inte att visa dina vänner att du gillar det du läser!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *