Det nya normala är online & på distans. Är du redo?

Veckans citat:

” Life isn´t about waiting for the storm to pass. It´s about learning to dance in the rain.” – Vivian Greene

Detta citat är så bra och får bli veckans citat. Covid-19 har tuffsat till många företag och organisationer. Investeringar har lagts på hyllan, marknadsföringssatsningar har sparats in, anställda sitter hemma och arbetar på distans. Det har inte varit lätt. Många företag och organisationer har det tufft och väntar på att Covid-19 stormen ska blåsa över. Sanningen är att då kan man vänta förgäves. Inte nog med att Covid-19 drar ut på tiden, det nya sättet att arbeta på distans och att köpa varor och tjänster online börjar sätta sig hos allmänheten. Som företag och organisation är det istället dags att att anpassa sig till den nya normala världen, som är online, där vi arbetar på distans. It´s all about learning to dance in the rain!

Det nya normala är här för att stanna

Experterna, både i Sverige och internationellt, diskuterar i media att vi inte kommer att gå tillbaka till hur det var innan Corona-virusets framfart år 2019. Distansarbete har blivit något positivt och många vill fortsätta med det. Kanske inte på heltid men 2-3 dagar per vecka. De organisationer som har tillåtit distansarbete, utöver IT-konsultföretagen där det har existerat i många år, har upptäckt att de anställda faktiskt är mer effektiva och produktiva när de arbetar hemifrån och att de mår bra. Se även studie från Personal och ledarskap. Detta innebär att trots att företagens kontor ekar tomma och verksamheter ligger nere, sprudlar engergin hemifrån. Folk är ute på internet, vi handlar och renoverar som aldrig förr, vi planerar och tänker framåt. Köpbenägenheten är större än vad den har varit på länge, men online. Vi är sociala, fast på ett nytt sätt och samverkar över Teams, Zoom, Skype och vi träffas utomhus.

– Detta låter ju fantastiskt! Vilka affärsmöjligheter, som öppnar sig.

Våga tänka nytt och möt din målgrupp där de är – online och på distans

Alla har dock inte uppfattat de många möjligheter som har öppnats med distansarbete och isolering. Många företag befinner sig fortfarande i ett vacum och väntar på att ”stormen” ska blåsa förbi och att allt ska återgå till hur det var före Covid-19, det gamla normala. De som tänker så, får vänta länge då världen har förändrats. Vi måste tänka nytt, möta människor/ vår målgrupp, där de är online, med tjänster och produkter som är anpassade till den situation de befinner sig i och de behov de har nu, det nya normala. Företag och organisationer måste lära sig att ”dansa i regnet”. Att finnas online och komma upp i sökresultaten på Google, Bing och Yahoo är viktigare än någonsin. Att skapa relationer och nå igenom isoleringen när vi sitter ensamma på våra hemmakontor är nyckeln till framgång för våra tjänster och produkter.

Om ett år kommer det att visa sig vilka företag som väntade på att stormen med Covid-19 virus skulle blåsa över och vilka som lärde sig att dansa i regnet och hitta nya möjligheter och vägar att nå ut.

Hur gör du? Väntar du ut stormen eller dansar du i regnet?

Kontakta oss om du vill ha hjälp med hur du syns online, samt din digitala marknadsföring. 1 timmes kostnadsfri konsultation

Vi rekommenderar även följande läsning:








Glöm inte visa dina vänner att du gillar det du läser:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *