Hur påverkar Facebooks stora algoritmändring Zero din marknadsföring?

Av Boel Haglund, BB4 Communication

Facebook alrgoritm ändring, Facebook change 2018

”Inlägg från vänner, familj och grupper ska prioriteras, framför material från företag och medier…”

Nu när det nya året tagit fart och många sitter och filar på sina marknads- och kommunikationsplaner samt mål för 2018, där även de sociala medierna ingår, går också Facebooks VD Mark Zuckerberg ut med Facebooks mål 2018: Att inlägg från vänner, familj och grupper skall prioriteras, framför material och inlägg från företag och medier på Facebook. Detta är en viktig och stor ändring, som kommer att påverka framförallt företag och medier. Ändringen påbörjades redan förra året 2017, men kommer nu att skärpas ytterligare.

Varför ändrar Facebooks sina algoritmer och vad innebär det?

Ändringen av Facebooks algoritmer (Facebook Zero), som meddelades på Mark Zuckerbergs Facebookkonto den 12 januari, innebär att Facebook nu vill tillbaka till sitt ursprung – att vara till för användarna och hjälpa dem att integrera med vänner och familj för att stärka relationerna. Gjorda studier visar nämligen att detta främjar ”välmåendet” hos människan. Vi känner oss mindre ensamma när vi interagerar med andra och det är den långsiktiga metoden för att nå lycka och hälsa. Passivt tittande på videor och läsning av artiklar har motsatt inverkan enligt Mark.

” We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience. Research shows that strengthening our relationships improves our well-being and happiness”. Mark Zuckerberg, grundare och CEO på Facebook.

Vilka är de största förändringarna på Facebook?

  1. Istället för att Facebook hjälper dig hitta relevant innehåll, ska Facebook nu hjälpa dig att ha mer meningsfulla sociala interaktioner. Nyhetsflödet kommer att prioritera inlägg från vänner, familj och grupper.
  2. Du kommer att visas mindre publikt innehåll från företag och medier. De inlägg som visas skall vara av liknande art som de vi gör privat med familj och vänner.
  3. Publika inlägg från företag och medier skall uppmuntra meningsfulla interaktioner mellan människor som engagerar, som inte bara är kul.
  4. Inlägg från företag och medier måste sponsras då den organiska spridningen kommer att fortsätta att minska. Fler kommer att vilja annonsera, vilket troligtvis kommer att öka Facebooks annonseringsavgifter.

Personligen tycker jag detta är jättebra! Mitt eget Facebook-flöde domineras av webinarinbjudningar, färdiga videos, annonser, artiklar från offentliga företag och medier. Någonstans där emellan dyker ett inlägg upp från mina Facebookvänner som jag verkligen är intresserad av att läsa. Facebook har blivit en kanal mer för yrkesutövande och företag som vill synas, än till för människan och den privata konversationen som det var tänkt från början. Så Facebook gör helt rätt att ta ett steg tillbaka till sin ursprungsidé, detta för att inte förlora fler användare!

Professionellt i mitt yrke tycker jag denna algoritmändring är olycklig!  Facebook har varit och är en fantastiskt bra kanal att synas via sitt företag och sitt yrkesutövande. Det är billigare att annonsera via Facebook än via Google Adwords, samt du kan rikta ditt budskap ännu mer via Facebook än via Google Adwords. Och jag tycker att det är intressant att ta del av artiklar och kunna utveckla min kunskap via Facebook. Men jag håller med Mark, det har gått för långt. En bättre mix i flödet behövs för att inte inlägg från företag och medier helt skall ta över och skrämma bort den privata användaren.

Hur ska du som företag använda Facebook framöver?

  1. Skapa innehåll/content som engagerar och som uppmuntrar till en dialog. Tex fler live videos, där besökarna kan kommentera, ställa frågor och integrera. Inte videos där man endast passivt tittar.
  2. Publicera nyheter som hjälper till att skapa en konversation, dialog och/eller en diskussion.
  3. Det kommer att krävas ett helt nytt sätt att jobba med marknadsföring och kommunikation som påminner om hur vi interagerar med vänner och familj.
  4. Det kommer att bli ännu viktigare att använda bra material och bra skrivna texter som engagerar.
  5. De anställda/vi som personer blir budbärare. Alla är vi marknadsförare och ambassadörer på företaget med dess för-och nackdelar.
  6. Influensers blir allt viktigare. Inte hur många följare vi har, utan kvaliteten på innehållet som publiceras och de som följer, att det är rätt personer som följer. De med färre följare kan upplevas som mer seriösa.

 Det kommer framförallt att krävas att företag har tillgång till bra innehåll och content writers eller personal som kan skriva bra texter som skapar en dialog som engagerar!

Mark Zuckerberg menar att den här algoritmförändringen kommer att leda till att människor spenderar mindre tid på Facebook, engagemanget kommer till och med att minska. Men upplevelsen vi får när vi väl är på Facebook kommer att öka och upplevas som väl använd tid för oss användare i en tid där just bristen på tid är det som präglar vardagen.

Enligt tidningen Göteborgs Posten har den här förändringen fått Facebooks aktie att falla. Detta är dock inget som Zuckerberg oroas över. Han menar att man bör förvänta sig att aktien kommer att falla då värderingen av Facebook är hög, de har haft en stark börsuppgång de senaste åren, samt förväntningarna är jättehöga på bolaget.

Om ett år vet vi hur/om den här förändringen har lett till att företag producerar en helt annan typ av innehåll och material som ökar interaktionerna på Facebook. Men helt klart är att Facebook har varit tvungna att göra någon typ av förändring då det är den kanal som har tappat flest användare det senaste året.

Läs mer om digital marknadsföring och content writing på BB4 Communication.

 

BB4 Communication´s Blog

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *