Öka din online-försäljning med multichannel marketing

BB4Strand2Oj vad tiden går fort. Nyss var det april månad och påsk, och nu helt plötsligt befinner vi oss i juni med skolavslutningar, nalkande semestertider och ett stängt företagar-Sverige framför oss. Åtminstone stängt på de fysiska kontoren, men online verksamheterna fortsätter att vara öppna, speciellt de som är anpassade till de mobila lösningarna, smartphones och ipad.

-> Dagens första tips! Då datoranvändningen minskar under semestermånaderna, tänk på att mobilanpassa din hemsida, banners och pay-per-click annonser. På Google Adwords kryssar du endast i en ruta i kampanjinställningarna så visas dina annonser även på de mobila plattformarna.

Enligt online insights företaget Research Now”, så använder 77% de som inhämtar information på internet en smartphone (mobiltelefon) då de söker efter information om den vara eller tjänst de tänker inhandla.

Vid en snabb tillbakablick på de senaste månaderna, fyllda av diverse events och mässor samt kundbesök, har jag noterat att flera småföretag nischar in sig på endast en marknadsföringskanal och hävdar att man inte behöver synas någon annanstans än just där. Många e-handelsföretag övertalas och tror att man klarar sig t ex med endast Googles organiska sökningar. Prova att göra en sökning på t ex. baddräkter på Google. Sökresultatet visar massvis med baddräktsannonser. Hur stor är sannolikheten att du klarar dig med att endast synas och finnas med på sidan ett på Googles sökningar?

Använder du dig av Googles teknik med shopping (f.d produktannonsering) där en produktannons inklusive bild dyker upp så är sannorlikheten något högre att fler klickar in på din webbutik. Om du är en väletablerad webbshop kommer du fortfarande långt med sökoptimering. Men även de etablerade webbutikerna syns numera även på andra kanaler och har förstått nyttan av att kombinera flera kanaler samtidigt för att lyckas föra ut sina produkter och erbjudanden, samt öka antalet besökare till sin webbutik. Väl där kommer nästa kritiska moment. Hur konverterar du dina besökare, t ex får dem att handla en produkt, svara på en enkät anmäla sig till ett event osv?

Låt oss ta en titt på vilka kanaler du skulle kunna använda dig av i din marknadsmix för att öka trafiken till din e-handelsbutik/ webbshop. Numera kallar man denna marknadsmix för multichannel marketing.

1. Organisk och betald söktrafik

Det första många företagare och marknadsförare tänker på när de vill marknadsföra sin websida/webbshop är Googles organiska sökning (SEO) och betalsökningar (pay-per-click). För många websiter är sökmotorerna fortfarande den huvudsakliga källan till besökare och den teknik man använder sig av för att  öka trafiken samt intäkterna.

A. Organisk sökning

Några tips på vad du bör hålla koll på:

  • Först bör du analysera intäkterna från Google Analytics organiska trafik för att se hur långsamt det är att fortsätta att investera i endast denna teknik. Du bör också bestämma hur intäkterna över tid kommer att se ut. Du kan även titta på site-positionerna och dynamiken i trafiken på verktyg som SEMRush.
  • Försäkra dig om att grundinställningarna är korrekt uppsatta.
    – Du bör ha en korrekt websitekarta för att snabbt kunna lägga till nya produkter
    – Titel och produktbeskrivningar skall innehålla produktnamnet, helst med populära ord som ”köp”
    – Produktfilter har separata URL och produktsidor ska ha ett unikt innehåll som är optimerat för relevanta sökningar
    – Ta fram så många unika produktbeskrivningar som möjligt

Genom att förbättra strukturen på din websida samt innehållet kan du öka den organiska trafiken med flera procentenheter.

  • Bestäm en länk- och uppsökande strategi
    – Hitta ett ställe, en plats som dina kunder besöker regelbundet, och förbered och publicera ett bra innehåll där. Facebook Graph Search, se nedan, hjälper dig att förstå vilka intressen dina kunder och dina konkurrenters kunder har.
    – Förhandla med bloggare och erbjud en testperiod av vissa varor eller av hela din webbshop.
    – Delta i publikationer och bloggar som skriver om ämnen som är relevanta för ditt företag.

B. Pay-per-click, betalda sökningar

Det man oftast kommer att tänka på och som också nämnts ovan är Googles olika tekniker med Search, Display och Remarketing/ ommarknadsföring. Helt klart är att använder du dig inte av de här teknikerna så rekommenderar jag dig att prioritera att göra detta så fort som möjligt. Framförallt Googles Remarketing-teknik är något du måste testa att använda dig av om du har en webbshop/ e-handelsbutik.

  • Googles Remarketing-teknik (ommarknadsföring) innebär att du automatiskt följer upp de besökare som varit inne på din online-butik men som lämnat den utan att handla, eller så började de lägga produkter i shoppingvagnen men slutförde aldrig köpet. Besökaren kanske har handlat en produkt men inga fler. Genom att påminna besökaren om att han/hon har lagt en produkt i shopping-vagnen så kan du påskynda ett köp som annars kanske inte hade genomförts.
  • Dynamik Remarketing: Är en variant av remarketing tekniken. Dynamic Remarketing är när en besökare som har tittat på flera produkter/tjänster visas samma produkter/tjänster igen fast på andra websidor som han/hon besöker. T ex. om du har tittat på hotell på Booking.com, så har du säkert märkt att banners för dessa hotell visas för dig även när du besöker andra websidor.

-> Ett Google tips! Glöm inte ställa in dina kampanjer och annonsgrupper efter geografi, språk, produktkategori och landningssida. ( Rikta inte annonserna till din generella huvudsida utan försök använda en annan landningssida som är anpassad till just ditt annonsområde). Du kan även genom en detaljerad prisstrategi rikta dina annonser.

2. Prisjämförelse-motorer
Många använder idag prisjämförelsesiter när de skall handla online. Det finns flera siter som jämför priserna, både gratissiter och betalsiter.

Betalande siter:
– Google Products listing Ads
– Nextag
– Pricegrabber
– Shopzilla
– Amazon Products Ads

Gratis-siter:
– Pricerunner.se
– Compricer.se

3. Sociala nätverk

Det har väl inte kunnat undgå dig om du är en van Facebook- användare, att mycket har hänt de senaste månaderna i annonsväg. Facebook har öppnats upp för dig som vill sälja produkter online och marknadsföra dessa. Det är även en mycket bra kanal framförallt för varumärkesbyggande. Genom att länka din annons till din/er Facebooksida så kan du öka trafiken till din webbshop och få fler kunder.

->Ett tips för din Facebookannonsering! Lägg upp en bild på en av dina eftertraktade produkter och ställ en kort engagerande fråga, samt en produkt URL. Gör detta ca 3-4 gånger per dag. Snart kommer du få flera likes, kommentarer och din försäljning kommer troligtvis att öka mycket.

Ett annat sätt att spåra vilken betydelse facebook har i din marknadsföring är att använda en facebook-applikation som engagerar användarna. T ex. bjud in användarna att delta i en tävling eller ett spel. Genom att göra så får du honom/henne att gilla din facebook-sida. Målet är att öka betydelsen av ditt företags facebooksida och öka trafiken/ antalet besökare till denna.

4. Facebook Graph Search

Har du en engelsk (US) inställning på Facebook kan du sedan juli 2013 använda dig av Facebooks Graph Search. Med hjälp av Facebook Graph Search kan du till exempel söka fram vilka som bor i Göteborg och gillar att surfa. Du kan även genom att använda dig av ett enkelt script exportera ut Facebook ID hos din målgrupp och köra separata annonskampanjer på Facebook mot dem. Du kan även hitta dina konkurrenters publik och t ex erbjuda billigare varor till dem och till och med vända om dem till att bli dina lojala följare.

5. YouTube

Av de som tittar på produktvideos på internet handlar 144% fler produkter än de som inte gör detta. Genom att organisera alla dina videos på en YouTube-kanal och optimera dem för organisk trafik kan du öka både trafiken och försäljningen av dina produkter och tjänster.

Många använder sig av en person, en s.k kändisstrategi. De anlitar en person som ser bra ut/ är karismatisk och presenterar produkten/ tjänsten på ett bra sätt i förhoppning om att personen efter ett tag skall bli en kändis och förknippas med din produkt/ tjänst.

6. Twitter, Instagram och Pinterest

Maximalt fokus skall vara på Facebook och på Google. Har du tid och möjlighet så bör du även finnas med på LinkedIn, Twitter, Pinterest och Instagram.

Twitter erbjuder företag att göra reklam-tweets och att marknadsföra konton med följande mål att välja mellan:

  • Visa annonser som du har valt i the news feed eller i sökresultatet, samt genom hur folk har svarat på ”Hur vill du nå din publik?”
  • Hitta dem via sökord, via intresse, eller att de söker på din profil.
  • Du kan även nå dem via valda plattformar (iOS/Android/Desktop) eller via kön.

Pinterest håller fortfarande på att experimentera med marknadsförings pins. Just nu är det svårt att mäta marknadsföringsaktiviteterna som man gör på Pinterest. Men du bör ändå överväga om du skall skapa ett konto och ha minimal aktivitet där. För försäljning av kläder, smycken etc. kan det vara en bra kanal att synas i.

Ovan gäller även för Instagram. Du bör sätta upp ett konto och hålla det i liv. Men du bör endast spendera minimal tid på Instagram. Ãven stora webbaffärer har en relativt liten aktivitet här.

7. E-mail marketing/ e-post marknadsföring

Det finna olika nivåer av E-mail marketing/ e-post marknadsföring. Själv är jag mycket förtjust i denna kanal, rätt använd. Din befintliga kundstock är din bästa källa för merförsäljning/Återkommande försäljning.

Några e-mail/ e-post tips!

  1. Överförandemeddelande: I ditt tackmail, där du tackar kunden för sitt köp, lägg till en textrad där du tackar för köpet och lägg till ett tips på ytterligare en produkt som du tror att hon/han skulle uppskatta/gilla.
  2. Triggande-meddelande: Detta är e-mail som går ut pga av en viss händelse, tex.
    -födelsedag
    -VIP kunder, över en viss nivå av tidigare gjorda köp
    – Tittar flera gånger på en speciell produkt utan att köpa den
    – Klienten har inte besökt siten på länge
    – Erbjud kunden att ge feedback på den köpta produkten
    -Reklam-mail 20-30 dagar innan semestern
  3. Segment: Till exempel ett prenumerant-segment (användare som har registrerat sig men som inte har handlat). Till den här gruppen kan du köra följande meddelande kampanjer:
  • Tack för din registrering (några minuter efter det att användaren har lämnat siten).
  • Aktiveringsbonus: en begränsad tid erbjudande (dagen efter registrering)
  • Andra aktiveringsfrestelsen
  • Överföring av återkommande meddelanden ( ex mode-nytt)

För varje segment bör du bestämma kommunikationsinnehållet och schemaläggningen av dessa.

Sammanfattning
För att nå igenom mediebruset och lyckas öka antalet besökare och klienter till din hemsida, e-handelsbutik/ webbshop är det viktigt att använda dig av flera marknadsföringskanaler samtidigt, s.k Multichannel Marketing.

Genom konstant arbete med att förbättra konverteringen, öka kundlivscykeln med hjälp av e-post marknadsföring, Facebook annonsering, YouTube kanaler, Google Merchant Center och Adwords, samtidigt som du håller ett öga på den organiska trafiken är chanserna att just din webbshop/ e-handelsbutik blir en av de ledande på marknaden ganska så stora.

Innan du går på semester, glöm som sagt inte ställa in dina kampanjer så att de visas på de mobila/smartphone plattformerna i sommar!

Glad Sommar!

//Boel Haglund

BB4 Communication

Copyright © 2014-2017, BB4 Communication

4 svar på ”Öka din online-försäljning med multichannel marketing

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *