E-mail marknadsföring

Hinner du inte, eller har du inte riktigt hunnit lära dig hur E-mail marketing/ e-post marknadsföring och automatisering fungerar? Vi hjälper dig komma igång med din e-post marknadsföring så att du sedan själv kan fortsätta. Vill du så sköter vi din e-post marknadsföring kontinuerligt för att skapa en bra relation med dina befintliga kunder och leads. Vi vågar påstå att din ROI kommer att öka kraftigt!

Vad är e-mail marknadsföring?IMG_0899

E-post marknadsföring eller e-mail marketing är en effektivt och billig kanal att skapa en bra relation och kommunicera med dina kunder och leads. Investeringen i system och utskick är mycket låg jämfört med vanliga postutskick (DM). Samtidigt ger E-mail marknadsföring en hög ROI (Return of Investment) och försäljningen ökar. Du kan se:

  • Öppningsgraden (vem och hur många som har öppnat e-mailet samt när)
  • Klickfrekvensen (vilka länkar mottagaren har klickat på)
  • Konverteringsgraden (beteenden, agerande, sälj)
  • Antalet mottagare som fått brevet
  • Antalet avregistreringar (vilka vi vill undvika)

Innan du börjar skicka ut E-mail/ e-post till dina kunder och leads är det viktigt att du frågar dig vad syftet Ãr med e-mailen, nyhetsbreven. Gör en E-mail strategi.

Vem är mottagaren av e-posten?

  • Mottagare: En mottagare är en person vi kommunicerar med av en anledning. T ex. han/hon har gjort ett köp, en intresseanmälan, eller att personen befinner sig på ett visst ställe i vår kundlivscykel.
  • Prenumeranter: Den här personen har registrerat sig för ett nyhetsbrev, blogginlägg eller ett kampanjmejl av egen aktiv handling. Opt-in, de har gjort ett val att ta emot information. De kan också avregistrera sig när som helst, opt-out.

E-postmarknadsföring brukar delas in i tre grupper:

  1. Avsändarstyrd e-postmarknadsföring: Exempel här är nyhetsbrev, kampanjer eller erbjudanden. Dvs kommunikation som skickas på avsändarens villkor. Rätt använt bör man segmentera och personifiera mottagarna. Den här typen av kommunikation görs oftast manuellt. Tänk på GDPR, du får idag inte köpa email-adresser och börja skicka email till personer som inte aktivt tillåter detta.
  2. Händelsestyrd e-post marknadsföring: Den här e-post marknadsföringen sker på grund av att något har hänt eller händer. Den här typen av kommunikation anpassas beroende på var i livscykeln mottagaren befinner sig, men också på externa och interna händelser. Exempel är: Välkomstbrev, påminnelser, nyhetsbrev som anpassas efter hur kunden/mottagaren tidigare har agerat. Händelsestyrd e-post marknadsföring är oftast automatiserad, men vissa delar görs även manuellt.
  3. Datadriven e-post marknadsföring: Många företag har tillgång till en mängd data om sina kunder och medlemmar. När e-postmarknadsföringen styrs av den data som vi har om våra kunders agerande, säger man att kommunikationen är datadriven. Tex. orderbekräftelser med erbjudanden som baseras på vad du har köpt tidigare osv. Den här typen av e-post är till största del automatiserade.

BB4 Communication rekommenderar alla företag att börja arbeta med e-nyhetsbrev och e-post marknadsföring i sin marknadsmix. Det är både kostnadseffektivt och du kan mäta investeringen. Men ha en plan och en målgrupp/personas i tanke inför för varje nyhetsbrev, så du inte spammar!

Tips! Vill du öka öppningsgraden i din e-post marknadsföring använd video. Låt en person eller en berätta varför han/hon använder din produkt/tjänst och vad det har gjort för nytta för just honom/henne.

Vill du veta mer om hur du arbetar med e-post marknadsföring, eller vill du anlita oss/BB4 för att sköta er E-postmarknadsföring?

Kontakta oss på: info@bb4communication.se

Glöm inte anmäla dig till BB4 Communications Nyhetsbrev/BLOGG!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *